Waar blijft mijn pakketje nou?!

 in Geen categorie

Dagelijks bestellen miljoenen mensen online spullen, van kleding tot keukenapparatuur tot volledige keukens. Tegenwoordig kun je alles met een paar klikken, simpel online bestellen.

Ik ben dan ook altijd dolblij als ik het mailtje krijg met ‘je bestelling is onderweg’, meteen via de track & trace kijken welke dag en hoe laat het geleverd wordt. Soms duurt het één dag maar soms als het bijvoorbeeld uit China of Hongkong moet komen, gaat er weken overheen en oh, wat is dat vervelend! Maar heel soms, wordt het helemaal niet geleverd of bevalt het product niet, terwijl je er wel al netjes voor betaald hebt..

Wat zijn je rechten dan eigenlijk?
Volgens de wet heet dit ‘koop op afstand’, je koopt dan iets via internet, media, telefoon of net een bestelbon uit een catalogus.
Koop jij iets op afstand en het product wordt netjes geleverd maar het bevalt niet, dan heb je altijd 14 dagen bedenktijd om het product te bekijken en evt. Terug te sturen, de verkoper dient dan het aankoopbedrag + bezorgkosten terug te betalen. Dit is het herroepingsrecht.
(Dit geldt natuurlijk niet bij producten die snel kunnen bederven of tijdsgebonden producten zoals eten, bloemen of tijdschriften)

In het geval dat je al dagen zit te wachten op je bestelling, de track & trace allang verstreken is en er nog steeds geen pakketje in zicht is.
Allereerst, er zit een verschil in waar je bestelt. Heb jij iets bestelt bij een particulier op marktplaats, heb je andere rechten als dat je bij een grote professionele webshop bestelt.
Koop je via een webshop, ben je standaard verzekerd door het consumentenrecht. Daarin staat dat de verkoper zorgt draagt voor de levering van jouw pakketje, dus kun je ook bij hun terecht als het niet geleverd wordt. Dus niet bij PostNL of een andere verzenddienst.
Als je pakketje nooit aan is gekomen zijn de kosten van een nieuwe zending dan ook vaak voor de webwinkel.
Zelfs als in de algemene voorwaarden van de webshop staat dat ze zichzelf niet aansprakelijk stellen voor vermissing of beschadiging van pakketten, kun je toch een beroep op hun doen want de wet is de wet en daar moet ook de webshop zich aan houden!

Toch blijft mijn advies, als je zeker wil zijn dat je pakketje aankomt, verstuur het aangetekend. Het kost je iets meer maar dan weet je tenminste wel zeker dat je jouw bestelling ook daadwerkelijk thuis krijgt! 😉

Recent Posts
Reacties
  • Roel Arends
    Beantwoorden

    Leuk Tamara. Ik betaal meestal met mijn Visa card als ik online spulletjes koop. Is het in ieder geval verzekerd!!

reactie plaatsen

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.

Start typing and press Enter to search