Recht op vakantie deel II: Hoe claim je schadevergoeding?
🏝 Hoe claim je je recht op vakantie? 🏝
YES!! Je hebt lang genoeg gebaald/gewacht op je vlucht en nu heb je recht om compensatie (zie de vorige post). Hoe claim je dat dan?
WAAR KAN JE TERECHT?
🥥 Bij de maatschappij waarbij je de vlucht geboekt hebt.
– Sommige luchtvaartmaatschappijen hebben op de website een claimformulier. Deze moet je invullen.
– Als de maatschappij geen claimformulier heeft, dan moet je een brief sturen waarin je zegt dat je je recht op vergoeding claimt en geef details over je vlucht door. TIP: schrijf dat je je recht op schadevergoeding claimt zoals is omschreven in verordening 261/2004.
🥥 Je kan ook je claim uitbesteden aan claimbureau’s. De voordelen daarvan zijn dat jou moeite wordt bespaard, en dat een claimbureau vaak meer voor elkaar kan krijgen. Het nadeel is echter dat de claimbureau’s een deel van de compensatie zelf houden, en dat jij dus minder uitgekeerd krijgt.
LET OP:
Een heel groot deel van de verzoeken om schadevergoeding wordt afgewezen (rond de 90-95%) 😱. Dat is vaak onterecht. Het loont vaak om toch door te zetten en een reactie te geven op de afwijzing.
LET OP:
Claims worden vaak afgewezen omdat de vertraging komt door overmacht. De rechters zijn nog bezig om precies uit te zoeken wat overmacht is, maar het is al wel zeker dat je geen vergoeding krijgt in de volgende situaties:
– Er zijn extreme weersomstandigheden;
– De vliegveiligheid kan niet gegarandeerd worden (bv. bij dreiging van terrorisme)
– Het vliegtuig is bij de vóórafgaande vlucht (mogelijk) beschadigd geraakt door een van buitenaf komende oorzaak (bijvoorbeeld een botsing met vogels of blikseminslag)
– De fabrikant stelt vast dat er een veiligheidsgebrek is;
– Het vliegtuig is al gestart en kan niet verder ivm de veiligheid;
– Bij een vertraging van 3 uur of meer: als de luchtverkeersleiding daartoe heeft besloten;
– In sommige gevallen bij een staking.
Zie voor meer informatie: https://www.vlucht-vertraagd.nl/buitengewone-omstandigheden